TİMUR SELÇUK 2

Timur Selçuk 1“in devamı  

I – BESTELERİ: Şarkıları
Kırık Kalpler “Cahit Sıtkı Tarancı”
Ayten’in Sonu “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Rıhtımda “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Fahriye Abla “Ahmet Muhip Dıranas”
Kızıma “Faruk Nafiz Çamlıbel”
Son Âşık “Faruk Nafiz Çamlıbel”
Biz Şampiyonuz “İzzeddin Çalışlar”
Size Kötü Kadın Derler “Yılmaz Onay”
İhtiyarlar Balladı “Atilla İlhan”
Gözlerin Su Yeşili “Aysel Gürel”
Demek ki Hatıralar “Aysel Gürel ve Timur Selçuk”
Yüzümdeki Çizgiler “Aysel Gürel”
Ölümü Hatırlatan Kadın “Faruk Nafiz Çamlıbel”
Bir Gün “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Bağımsızlık Gülü “Ceyhun Atuf Kansu”
Eski Sinemalar “Atilla İlhan”
Zahmet Etmeyin “Aziz Nesin”
Ruhun ” Nâzım Hikmet”
Böyle Bir Sevmek “Atilla İlhan”
Kızıma Öğüt “Ataol Behramoğlu”
İspanyol Meyhanesi “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Çoban Çeşmesi “Faruk Nafiz Çamlıbel”
Derbeder Ömrüm “Ömer Kerimol”
Bugün Yarın Daima “Ümit Yaşar Oğuzcan ve Selim Selçuk”
Ayrılanlar İçin “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Böyledir Akşamları İstanbul’un “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Kadın Kadın
İnme “Faruk Nafiz Çamlıbel”
Bizim Şarkımız “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Sen Nerdesin? “Faruk Nafiz Çamlıbel”
Beyaz Güvercin “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Kara Sevda “Erdem Buri”
Hürriyete Doğru “Orhan Veli”
Karantinalı Despina “Atilla İlhan”
Memet “Nâzım”
Köylü Kızı 
Oy Be Nenem 
Bana Bana 
Gayya Kuyusu ” Nâzım Hikmet”
Bir Resimde Sen “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Hürriyet Marşı ” Nâzım Hikmet”
Sevmek Delilik “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Yaşayamam Sensiz “Ümit Yaşar Oğuzcan”
Pireli Şarkı “Orhan Veli”
Güneşin Sofrasında “Nâzım Hikmet”
Tu Seras Un Concerto “Turhan Oğuzbaş-J. Schmitt”¹
On Dit “M. Jourdan”² 
Nâzım ve Orhan Veli’den Lietler “Nâzım Hikmet ve Orhan Veli”
 
II – BESTELERİ: Oda Müzikleri
Mahur Saz Semaisi  “Kemençeci Nikolaki”
Suzidilara Peşrevi “III. Selim”
Evcara Saz Semaisi “Dilhayat Hanım”
Ferah Feza Mevlevi Ayini “Dede Efendi”
Olmaz İlaç “Hacı Arif Bey”
Voyage Trio (Yolculuk Üçlüsü)
Nihavent Longa “Anonim”
5 Saz İçin Şiir
Fantezi
Paris Mektupları
Bir Çift Sözüm Var
Saksağan
Bentler: Mimar Sinan İçin
Bütün Ceylanlar İçin
Ana Toprak
Piano Variations (Piyano Çeşitlemeleri)
Oyun
 
III – BESTELERİ: Oyun Müzikleri
Nereye Payidar “Çiğdem Talu”
Dönek Türküsü “Çiğdem Talu”
Halet Rezaki’nin Şarkısı “Oktay Arayıcı”
Ekonomi Bilmecesi “Yılmaz Onay”
Evvel Benem Ahir Benem “Mehmet Akan”
Yoldaş Olalım İkimiz “Mehmet Akan”
Kan İçinde Kahire “Mehmet Akan”
Tam Dokuz Ay Dokuz Gün “Mehmet Akan”
Adı Mariye’ydi “Mehmet Akan”
Mariye’nin Dansı “Mehmet Akan”
Gün Bugündür “Mehmet Akan”
Urum’un Yolları “Mehmet Akan”
Bir Kız Çıktı Kaladan “Mehmet Akan”
Yoldaş Olalım İkimiz “Mehmet Akan”
Doğum Semahı “Mehmet Akan”
Kara Yer Kızıl Güneş “Mehmet Akan”
Yaşar Yaşamaz “Kenan Işık”
Abdülcanbaz “Kenan Işık”
Rumuz Goncagül “Oktay Arayıcı”
Lozan “Ataol Behramoğlu”
Tak-Tik “Berthold Brecht ve Can Yücel”
Açıl Susam Açıl “Refik Erduran”
Sakıncalı Piyade “Uğur Mumcu” [Tiyatro]
Ferhat ile Şirin [Tiyatro]
804 İşçi [Tiyatro]
Şeyh Bedrettin Destanı [Tiyatro]
Küçük Adam Ne Oldu Sana [Tiyatro]
Galilei-Galileo [Tiyatro]
Gülsün’ün Şarkısı “Oktay Arayıcı” [Tiyatro]
Dulun Şarkısı “Oktay Arayıcı” [Tiyatro]
Sarı Naciye “Recep Bilginer” [Müzikal]
Yasaklar “Çoklu Yazar” “Kabare Müziği] 
Bir Uzay Masalı “Sümeray Arıman” [Pop Opera]
 
IV – BESTELERİ: Senfonik Şiir
Gül Baba
 
V – BESTELERİ: Bale Müzikleri
Mevlana Balesi Uvertürü [Senfonik Müzik]
Tarih Merdiveni 
Yunus Emre Balesi
 
VI – BESTELERİ: Film Müzikleri
Abdülhamid Düşerken
Cahide
Hakkâri’de Bir Mevsim
İstanbul’un Çağırdığı Su [Belgesel]
Kuyucaklı Yusuf
Mavi Sürgün
Sarıpınar 1914
Üç İstanbul
Vatan Yolu
Yaban
 
VII – BESTELERİ: 45’lik Plakları
Ayrılanlar İçin – On Dit Barclay Plak 1027 Yıl:1967
Sen Nerdesin? – Tu Seras Un Concerto Barclay Plak 1028 Yıl:1967
İnme – Çoban Çeşmesi Balet Plak 7 Yıl:1969
Derbeder Ömrüm – Köylü Kızı Philips Plak 6009 018 Yıl:1970
Böyledir Akşamları İstanbul’un – Rıhtımda Philips Plak 6009 032 Yıl:1970
Viens Regarder Le Soleil Philips Plak Yıl:1971
Bugün Yarın Daima – Kadın Kadın Philips Plak 6070 005 Yıl:1972
Yaşayamam Sensiz – Sevmek Delilik Philips Plak 6070 006 Yıl:1972 ve 1974
İspanyol Meyhanesi – Beyaz Güvercin Philips Plak 357 465 Yıl:1972
Duyar mısın? – Kara Sevda Grafson Plak Yıl:1972
Sıla Güneşi – Ben Gamlı Hazan Yonca Plak 039 Yıl:1972
Kırık Kalpler – Oy Be Nenem Yonca Plak 041 Yıl:1973
Panayır Günü – Yaralı Ceylan Yonca Plak 053 Yıl:1973
Hürriyete Doğru – Karantinalı Despina Grafson Plak 4027 Yıl:1974
Pireli Şarkı – Memet Yonca Plak 072 Yıl:1975
Dönek Türküsü – Özgürlük Yankı Plak 130 Yıl:1978
 
VIII – BESTELERİ: Albümleri
Timur Selçuk ve Orkestrası 
Yonca Plak-LP Yıl:1974
İspanyol Meyhanesi Philips Plak-LP 6303 104 Yıl:1974
Timur Selçuk Yankı Plak 624 Yıl:1977
Tak Tik Maral Plak-LP MM1 Yıl:1979
Timur Selçuk İstanbul Oda Orkestrası Eşliğinde Maral Plak-LPMM2 Yıl:1979
Timur Selçuk İstanbul Oda Orkestrası Eşliğinde Balet Plak-LP 265 Yıl:1979
Dünden Bugüne Balet Plak-LP 248 Yıl:1982
Timur Selçuk 3 Balet Plak Yıl:1986
Bir Uzay Masalı [Pop Opera]WEA/Balet-Kaset Yıl:1991
25. Yıl WEA/Balet Plak Yıl:1992
Seçkiler Ada Müzik-CD Yıl:2000
Abdülhamid Düşerken Balet Plak-CD Yıl:2004
Babamın Şarkıları Balet Plak-CD Yıl:2004
Bedreddin Balet Plak-CD Yıl:2005 
 
IX – BESTELERİ: Şarkılarıyla Karma Albümlerde
– Yonca Plak’tan çıkan LP 5015 seri nolu 1976 tarihli “TRT Ara Müzikleri 2” plağında, onu; orkestrasıyla birlikte, “Panayır Günü” adlı şarkısını seslendirirken dinliyoruz.
– Ossi Müzik’ten 2006 yılında çıkan ve sözlerini Çiğdem Talu’nun yazdığı şarkıların toplandığı albümde, “Dönek Türküsü“nü söylüyor. 

– Odeon’un 2006 yapımı “Söz: Bak Bir Varmış Bir Yokmuş 4” karma albümünde “Sen Nerdesin?” adlı şarkısıyla yer alıyor. 
 
XI – FARKLI BİR ESER 
Timur Selçuk, Hammâmîzâde İsmail Dede Efendi’ye ait evrensel müziğin zirvesinde yer alan “Yine Bir Gül Nihal” adlı eseri “Yine Bir Gül Yüzlü” adıyla okumuştur. Bu eserin sözleri aslına göre oldukça farklıdır.
 
Yazarın Konuya İlişkin Özel Notu: Şarkının o sözlerle söylenmiş hâlini yıllarca önce de duymuştum ama bu, Timur Selçuk’un şarkıyı repertuarına alışından önce miydi sonra mıydı işte onu hatırlamıyorum. Çok aramama rağmen bu sözleri kimin yazdığını da bulamadım. Bazı yerlerde Timur Selçuk’un adı bazı yerlerde de başkalarının adı geçiyor. Kaynaklara güvenemediğimden hiçbiri için “Budur!” diyemedim. Sözlerdeki değişikliğe karşın Timur Selçuk, Dede Efendi’nin bu muhteşem eserini en güzel yorumlayan sanatçıların başında gelir. 
 
– ŞEF TİMUR SELÇUK
Balet Plak’tan MC/CD işaretiyle 2006 yılında çıkan “Emel Sayın: Münir Nurettin Söylüyor” adlı albümde, “Eurovision Şarkı Yarışması”, çeşitli konserler ve bazı TV  programlarındaki gibi orkestrayı yönetiyor.
 

HAYATI 

Türk müziğinin büyük ismi Münir Nurettin ile değerli tiyatro sanatçısı Şehime Erton’un oğludur. 2 Temmuz 1946 günü İstanbul’da doğmuştur.

Ortaköy’de, İstanbul Boğaz’ı kıyısında bulunan Galatasaray Lisesi’nin ilk kısmından sonra, orta öğrenimini; aynı okulun Galatasaray’daki ünlü binasında yani Galatasaray Lisesi’nde tamamlamıştır. 

Çok kişi bilmez ama daha Galatasaray Lisesi ilk kısmında okurken tiyatro faaliyetlerine de katılır. 1956 yılının ilkbaharında, Tagore’dan sahneye konan, iki perdelik Mektup adlı piyeste, başrol onundur. Cimri Madhav’ın; özgürlüğe duyduğu büyük özlem nedeniyle hastalanarak ölen evlatlığı Amâl rolünü başarıyla oynar. Timur Selçuk; o gün, daha onuncu yaşını tamamlamamıştır bile…

“Sanat Hayatı”ndan söz edilirken; “Galatasaray Lisesi’ndeki öğrenimi esnasında, bir yandan da o günlerde çok değerli sanatçılar yetiştiren İstanbul Belediyesi’ne ait konservatuara devam ettiği, liseden mezun olduktan sonra Fransa’ya gidip orada “Ecole Normale de Musique de Paris“de bestecilik ve orkestra yönetimi bölümünde okuduğu” biraz daha geniş bir biçimde anlatılmıştı.

Öğrenim için Paris’e gittiği yıl 1964’tür. 1965 yılından itibaren ünlü Türk şairlerine ait şiirleri bestelediğini görürüz. “Ayrılanlar İçin ve On Dit” adlı şarkıların yer aldığı 45’lik plağının 1967 yılında yayınlanmasıyla birlikte, büyük üne kavuşur.

İnsanlar genelde, yakınlarından birine ait ismin arkasına sığınarak ünlenmeye çalışırken o, isminin başına bir başkasının adı yerleştirilmeden, tümüyle bağımsız bir isimle Timur Selçuk olarak ünlenir.

Adını her yana bağımsız olarak yazdırır ama her yerde de babası ve annesiyle iftihar eden, onların çocuğu olduğu için gurur duyan, sadık bir evlat olduğunu gösterecek konuşmalar yapar. Yalnız ana, babası için mi? Hayır! Onu hemen her yerde, ülkesinin aydınlığa kavuşması, iyi vatandaş olabilme, Yüceler Yücesi Rabb’imize karşı iyi kulluk, şükran duyulması gereken muazzez Peygamber’imizi iyi anlamak, ülkemizin kurucusu güzel insan Atatürk hakkında daima doğru bilgiler içeren; öğüt, sevgi ve uyarı dolu söylemleriyle görmeniz mümkündür. Sözünü sakınmadan, sohbet anında bile karşısındakine bir şeyler verebilme çabası içinde olan, ender insanlardan biridir. Eğer onu ilk kez dinliyorsanız, dikkatinizi çeken ilk şey, hayata tümüyle ahlaki bir pencereden bakması olacaktır.

Gurbet ona, ünle birlikte mide hastalıkları da verir. Birkaç kez ağır mide kanamaları geçirir. Bunun sonucunda da midesinin beşte biri alınır. Yine de iyileşmez. Kanamalar tekrarlanır. 1969 Nisan’ında Hotel Dieu Hastanesi’ndeki Notre Dame koğuşuna yatırılır. Tedavide yeterli iyileşme sağlanamayacağı anlaşılınca 28.5.1969 Çarşamba günü oldukça ağır geçen bir ameliyatla midesinin üçte ikisi daha alınır. Sonunda Nisan ayından beri yatmakta olduğu hastaneden Haziran ayında, ama bu kez daha sağlıklı olarak taburcu olur.

1974’te kesin olarak Türkiye’ye döndükten sonra; tiyatro, film ve oda müziği tarzında besteler üretmeye başlar. 1975 yılından itibaren şan eğitimi almaya başlar.

1977’de “İstanbul Oda Orkestrasını” kurar. Bu topluluğun repertuvarında, yalnız; Timur Selçuk’a ait bestelerle geleneksel Türk müziğinin seçkin eserleri yer alır. “Geleneksel Türk müziğinin seçkin eserleri” deyince aynen alınıp icra edildiği düşünülmesin lütfen. Bu eserler çok sesli olarak yorumlanır.

Aynı yıl içinde “Çağdaş Müzik Merkezi” adıyla bir müzik eğitimi merkezi kurar. Bu merkezle birlikte, onun zaten var olan ama toplum tarafından pek bilinmeyen eğitim ve öğretim alanındaki yetenekleri de gözler önüne serilir. Bu dönemde onun, klasik “adam sendeci” eğitmen ve öğretmen tiplemesinden çok büyük farklarla ayrıldığına tanık oluruz. Öğrenciler, burada, müzik dışında; iyi bir vatandaşın nasıl olması gerektiğiyle birlikte hayata dair dersler de alırlar.

Onu; sanatı, dini, Peygamber’imiz ve Atatürk hakkında taviz vermez tutumuyla görüp dinleriz ama çok kişinin bilmediği bir yanını da burada zikretmezsem kendimi, gerçeklerin üzerini örten biri olarak görecek ve affetmeyeceğim. Neden mi söz ediyorum? “Galatasaray Lisesi’nden arkadaşı Güray Tulun, 1993 yılında lösemiye yakalanır” diye başlayayım söze ve gerisini Güray Tulun’un biyografisindeki iki ayrı yerde Timur Selçuk’la ilgili yazılanları okuyun diyerek tamamlayayım.

Türkiye’nin en büyük bestecilerinden biri olan Timur Selçuk, arasında; Almanya, Amerika, Belçika, Bulgaristan, Fransa, Holanda, İngiltere, İspanya, İsveç, Polonya, Rusya’nın da bulunduğu çok sayıda ülkede konserler vermiş, konser orkestralarını yönetmiştir. 

Timur Selçuk [1946]

Bilgi Notları: 

¹ Turhan Oğuzbaş’ın şiiri J. Schmitt tarafından Fransızcaya çevrilmiştir.
² Şarkı sözü yazarı M. Jourdan’ın gerçek adı: Michel Eugene Jourdon’dur.
– Eserler bölümünde; tırnak içindeki adlar, o eserlerin söz yazarlarıdır.

* * * 

ΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞ
Türk Yazın Dünyası ile Sayın Günay Tulun’un birlikte hazırladığı bu biyografik sayfa; araştırma, emek ve birikimlerin ürünüdür. Harcanan çabalara saygı için, alıntı yaparken kaynak gösterilmesini rica ederiz. [Dijital Yayın Kurulu]
ΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞΞ